Легенда Yacco

Переклад фрагменту з книги Xavier Chauvin «YACCO L huile des records du monde»

Материнська компанія Hispano-Suiza

У 1904 році швейцарський інженер Марк Біркігт (1878-1953) у партнерстві з двома іспанськими бізнесменами Damian Marteu і Francisco Seix заснував у Барселоні компанію «Hispano-Suiza Fabrica de Automobiles S. A.». Ця амбітна компанія поставила собі за мету виробництво автомобілів класу люкс. У 1911 році фірма вирішила влаштуватися у Франції, в країні з однією з найбільших автомобільних індустрій у світі.

Перша світова війна тимчасово поклала край мрії Марка Біркігта про розширення у Франції, в той час як завод «Hispano» в Bois-Colombes став використовуватися французьким виробником авіаційних двигунів Gnome et Rhone.

Незважаючи на ці труднощі, блискучому швейцарському техніку вдалося продати французької армії нові типи літакових двигунів, з якими в період до 1918 р було вироблено двадцять п'ять тисяч одиниць техніки. Основна частина була зроблена по субпідряду Renault або Lorraine-Dietrich.

З приходом мирного часу компанія зіткнулася з раптовим падінням замовлень. Завод знову повернувся до автомобільного сектору, але сподівався залишитися також і в комерційній авіації.

Створення ОМО

Керівництво "Hispano" хотіло створити ДОЧІРНЄ ПІДПРИЄМСТВО для виробництва верстатів і дистрибуції інструментів і мастил. Компанія " ОМО "(що означає "Outillage et Machines-Outils" (франц.)- »Інструменти і верстати") була зареєстрована в торговому реєстрі Сени 20 грудня 1920 року. Успішний бізнесмен Жан Дантіяк був призначений керівником нової компанії.

Розвиток " ОМО " виявилося непростим завданням. Французька промисловість зіткнулася з кризою, що грянула після 1918 р зовсім юна компанія намагалася заявити про себе у важких умовах, в той час як більшість її конкурентів, набагато сильніших, опинилися на межі банкрутства.

Доходи першого фінансового року

  • Валовий дохід: 512 853,00 французьких франків (227 526,00 з них виручені за масла).
  • - 23 706,00 французьких франків.
  • Інструменти: - 49 250,00 французьких франків.
  • Lubes : 80 239,00 французьких франків.

Зростання " Yaccolines»

Компанія в основному була зосереджена на постачанні мастильних матеріалів, в той час як доходи від допоміжної діяльності швидко знижувалися. Розвиток автомобілів і дорожнього транспорту призвів до високої потреби в мастилах. Гаражі активно поширювалися узбіччями доріг. Авіаційна промисловість також вимагала якості мастил, що відповідає вимогам більш потужних і складних двигунів, що працюють на дуже високих швидкостях. Партнер "Hispano-Suiza", ОМО продавала все більше і більше оливи під торговою маркою Yacco, ім'я якої Жан Дантіяк зберіг у серпні 1920 року (він вже зареєстрував «Yaccolines» у листопаді 1919 року). Громадськості сподобалося Американське звучання цього слова, що походить від останнього складу його прізвища.

Продукти "Yacco" швидко завоювали репутацію за свою якість і надійність для професіоналів. Вперше компанія експонується на автосалоні Salon de l'auto Парижі в 1923 році. Жан Дантіяк почав будувати відносини з автовиробниками, такими як Salmson, провідний виробник двигунів і прославлений виробник авіаційних двигунів. Він спонсорував співробітник фірми, пана Thevenet. Пілот-любитель, він використовував свій особистий Amílcar в місцевих автомобільних гонках. Пофарбована в кольори Yacco, скромна мотоколяска домоглася певних успіхів. Віщун, Жан Дантіяк рано передбачав зростаюче значення реклами через її краще середовище: конкуренція.

Нестримне зростання

Компанія продовжувала розширюватися, збільшуючи капітал до 2 млн французьких франків у березні 1924 року. Змінилося місце розташування компанії-вона переїхала в більш просторі приміщення в Courbevoie. У той же час, Рада директорів прийняла до своїх лав додаткових членів: Emile Mayen, в якості нового голови; Alfred Gerson – нового заступника голови і Jean Lacoste, всі вони були призначені на шість років. Незабаром до них приєдналися Rene Martinat, секретар, і Pierre Forgeot. Всі були ведені політичним діячем, надалі став членом парламенту департаменту Марна. Харизматичний Жан Дантіяк зберіг свою лідируючу позицію в компанії, яку він все ще підтримував з тим же франтівством. Він міг пишатися тим, що серед її клієнтів була «Voisin», відома французька авіабудівна компанії.

Невпинна агітація виробників, невтомний Жан Дантіяк вдалося отримати ексклюзивні контракти з невеликими брендами, висхідними з нового тренда мотоколясок, таких як «Benjamin», «BNC», «Derby», «Amilcar» або «Vinot-Deguingand». "Magnat-Debon "розміщує наклейку на бак своїх мотоциклів:"тільки мастила Yacco". Тим не менш, Жан Dintilhac зіткнувся з "непокірними виробниками", такими як «Peugeot», «Lorraine-Dietrich» або «Hotchkiss», які відмовилися від партнерства з фірмою.

Завод бив рекорди продажів: наприклад, у вересні 1924 року було продано в цілому 2016 ящиків з каністрами, 329 барелів і 68 кегів (один ящик, як правило, включає в себе від десяти до дванадцяти 2-літрових каністр, барель має ємність 200 літрів і кег – 60 літрів). Оборот продовжив стрімко зростати: 1 841 860 франків в 1923 році; 4 577 612 франків в 1924 р і більше 8 мільйонів франків в 1925 р у листопаді 1924 р Yacco розглянув установку нового ультрасучасного виробничої ділянки в Руані. З немеркнучими амбіціями, Жан Дантіяк в кінці року почав переговори з Андре Сітроен, постачальником якого був конкуруючий бренд «Mobil». Бренд " Citroen "знаходився на Quai de Javel в Парижі і Yacco дуже сподівалася на партнерство з" нестерпним дитиною " французької автомобільної індустрії.

Кульмінація

У квітні 1926 року фірма змінила свою назву. "ОМО" зникла назавжди, поступившись місцем новій "Yacco SAF" (Société Anonyme Française (франц.)- акціонерне товариство). Друге збільшення капіталу відбулося в листопаді 1928 року, досягнувши 4,5 мільйона франків. Штаб-квартира була перенесена в будівлю номер 44 по вулиці Grande Armee в 16-му окрузі Парижа. У тому ж році новий завод був відкритий в Aubervilliers. У січні 1929 року Луї Біркігт, син Марка, увійшов до складу Ради директорів.

"Voisin «прийняла масла» Yacco«, так само, як і»Donnet". Мастильні матеріали "Yacco-Donnet» і" Yacco-Voisin " продавалися через уповноважених агентів. Родзинкою стала перемога Alfa Romeo 6C 1750 Джузеппе Кампарі, яка змащувалася Yacco, в гонці Мілле Мілья в 1929 році.

Якщо автомобільна промисловість працювала добре, то авіація не була далеко позаду. Партнерство з "Hispano-Suiza" розцвіло повною мірою: бренд компанії – літаючий лелека – продавався під своїм ім'ям на 20-літрових каністрах Yacco. Жан Дантіяк примножував контакти з» Caudron-Renault«,» Farman«,» Bleriot «або»Nieuport-Delage". Незважаючи на обнадійливі результати, у Жана Дантіяка були проблеми з укладанням великих контрактів з ВПС Франції. У жовтні 1930 року Emile Mayen і Alfred Gerson подали у відставку. Marc Birkigt і Pierre Forgeot замінили їх і були призначені головою і заступником голови: компанія все ще була більш тісно пов'язана з областю авіації, яка переживала безпрецедентне зростання.

«Voisin"і світові рекорди

Нонконформіст, Gabriel Voisin був, безсумнівно, однією з найвидатніших особистостей паризького вищого суспільства в ревучі двадцяті. Серед його близьких друзів був Rudolf Valentino, Mistinguett або Le Corbusier, які часто водили машину «Voisin». У 1925 році ці нетипові автомобілі були першими транспортними засобами, які ставили рекорди швидкості, організовані «Yacco» на кільці автодрому де Монлері, зі скромними 4-циліндровими двигунами і обтічним корпусом.

"Цей автомобіль їздив з 6 листопада 1925 року по 22 лютого 1926 року, побивши "сім світових рекордів"», – говорилося в рекламі. Його восьмициліндровий наступник став ще більш амбітним, їздить на швидкісному кільці з 12 квітня 1927 року по 12 січня 1928 р.він мчав протягом двадцяти чотирьох годин із середньою швидкістю 182,66 км/год, вигравши часовий рекорд зі швидкістю 206,558 км/год. Два вражаючих 12-циліндрових авто їздили з ним. Перший також поставив 19 рекордів у своїй категорії; другим був серійно випускається автомобіль, який проїхав більше 50 000 кілометрів з 7 по 25 вересня 1930 року.

Gabriel Voisin, грунтуючись на оригінальних технічних рішеннях, комерціалізував виключно безклапанні двигуни, як Panhard або Peugeot для своїх найрозкішніших моделей. Менш шумні і більш гнучкі, безклапанний двигуни споживали просто астрономічні кількості мастила: близько півлітра на 100 кілометрів. Стовп синього диму йшов з автомобіля, який був, на жаль, вельми зухвалим! Використання якісного масла мало вирішальне значення для забезпечення довговічності механізму. Тим не менш, звичайні двигуни були далекі від того, щоб зробити великий крок вперед і остаточно витіснили безклапанні двигуни в кінці 1930-х рр.

Успіх «Rosalie»

На початку 1930-х років, Yacco зазнав ряд розчарувань зі своїми ключовими клієнтами і зіткнулася з серйозними фінансовими труднощами: угоди з «Amilcar», «Donnet» або «Voisin» всі були припинені. Протягом декількох років, Жан Дантіяк спілкується з Андре Сітроен, який все ще співпрацює з «Mobiloil». Таксі " B14 " був випробуваний протягом тривалого періоду, використовуючи масло Yacco: воно продемонструвало менший знос після його заміни на основних механічних компонентах. Жан Дантіяк отримав від Citroën шасі C6 F, щоб спробувати побити нові рекорди на швидкісному кільці Montlhéry. Досить несприйнятливий до такого роду заходів Андре Сітроен явно вважав за краще довгі дорожні рейди, такі як знамениті круїзи. Cesar Marchand, колишній пілот рекордів "Voisin", використовував свою переконливість, щоб умовити його взяти участь у цій пригоді.

Куплене компанією "Yacco" на початку 1931 року шасі C6 F було доставлено в майстерню Cesar Marchand в Issy-les-moulineaux, де воно було оснащено обтічним алюмінієвим кузовом. До складу групи увійшли кілька пілотів, які повинні були змінюватися через кожні 500 км: Raphaël Combette і Louis Leroy de Presale, а також Cesar Marchand і його брат Жюльєн. Цей дуже особливий C6 F змагався в D-категорії, яка призначена для транспортних засобів з робочим об'ємом циліндрів двигуна від 2000 до 3000 см3. Названий" Розалі", Гоночний автомобіль кинувся в гонку з 22 жовтня по 1 листопада 1931 року. "Розалі I" побив чотирнадцять міжнародних рекордів, проохав із середньою швидкістю 108,511 км/год протягом 222 годин 38 хвилин і 56 секунд.

 

Натхнений цим успіхом, Жан Дантіяк купив шасі від нового C6 G і негайно підготував його для тієї ж мети. "Розалі II" біг протягом п'ятдесяти чотирьох кіл, з 5 березня по 29 квітня 1932 року, поки не зламався його бакелітова шестерня. Він знову встановив безліч нових рекордів, що охоплюють понад 100 000 км протягом сорока днів із середньою швидкістю 104,331 км/год. "Розалі II" був першим французьким автомобілем, що побив таку дистанцію на такій високій швидкості.

Андре Сітроен був дуже стурбований цією ініціативою "Yacco", а потім, тріумфував після цих обнадійливих результатів. Він повідомив пресі, що він був готовий запропонувати винагороду в 1 млн франків, хто зможе побити «Розалі II» до 1 жовтня. Це було неможливо вирішити таке завдання в такий короткий проміжок часу, про що власник «Quai Dе Javel» прекрасно знав. Побудований на базі нового» 15 Légère«,» Розалі III " виїхав на трек 6 квітня 1932 року. "Розалі III «була перейменована в» Розалі V«, так як в той же час число IV було приділено»Petite Rosalie". "Розалі V «продовжує збирати рекорди, змістивши неодноразово ті, які були встановлені» Voisin" двома роками раніше. Він продовжував їхати поки» Petite Rosalie " не виїхала на трек ...

Коли " Petite Rosalie» стала частиною легенди

"Розалі IV" з'явився як самий прославлений представник лінійки. Він використовував найменше шасі 8 CV діапазону Citroën і, таким чином, змагалися в категорії F. автомобіль виїхав на трек Montlhéry 15 березня 1933 року і врешті-решт зупинився 27 липня. Протягом 133 днів, крихкий Citroën проїхав майже 300 000 км із середньою швидкістю більш ніж 93 км/год, підконтрольний п'яти маршалам і восьми хронометристам з автомобільного клубу Франції. 18 березня він був зупинений на шість годин через сильний снігопад. Йому все-таки вдалося наздогнати своїх конкурентів завдяки спритності своїх водіїв. Виявилося, що це був чудовий подвиг, майстерно приготований командою Сезара Маршана.

Як і в попередні рекорди, автомобіль повинен був нести в багажнику безліч запасних частин: сорок свічок запалювання, три клапана, сорок один сектор, запасне колесо, три шприца мастила, три бензинові шланги, два хомута, два бензинових насоса, передня опора двигуна, шість шланг радіатора, два ременя вентилятора, шість генераторів, маслянка, пружинний супорт, два кронштейна амортизатора, амортизатор в зборі, дві лампи розжарювання і скло до них, дев'ятнадцять листів ресори, один половинчастий сухар клапана і три засувки ...

Феномен "Розалі" став великим через тижні. У світлі цього швидко зростаючого успіху Андре Сітроен почав показувати деякий оптимізм, що спонукало Сезара Маршана спробувати досягти позначки в 500 000 км.

Вплив реклами

Надзвичайно талановитий у спілкуванні Андре Сітроен вирішив пишно влаштувати цю подію. Розкішний прийом відбувся на гоночній трасі. Він палко заявив перед журналістами, що він готовий запропонувати 3 млн франків будь-кому, хто зможе побити рекорд «Petite Rosalie» на 1 липня 1935 року. Автовиробник позував з Жаном Дантіяком перед "Petite Rosalie «і тепло обійняв Сезара Маршана, якому він запропонував новий бренд седан» 15 Légère", топової моделі в той час. Потім Сезар Маршан провів безліч конференцій, організованих Citroën або Yacco, в ході яких були показані короткометражні фільми, що порівнюють спроби встановлення рекорду. Автомобіль-рекордсмен завантажили на спеціальну вантажівку і почали величезний рекламний тур по Франції. Плакати, знаки та листівки всіх видів розповідали про його продуктивність. Citroën побудував тисячі мініатюрних іграшок, що несуть його зображення. Вона виявилася величезним успіхом ...

Передбачувано ця популярність обрушилася на» Yacco", яка привернула величезний престиж від неї. Тим не менш, рекорди швидкості надали навантаження на фонди маленької компанії мастильних матеріалів. Андре Сітроен, який загруз в боргах, щосили, щоб покрити витрати він погодився заплатити. Незважаючи на дану ним обіцянку, Андре Сітроен відновив співпрацю з «Mobiloil», незважаючи на успіх «Розалі» в ЗМІ.

Заборгованість компанії стає все більш обтяжливою. Перлина французької автомобільної промисловості була близька до банкрутства. "Citroën «була винна більш ніж 160 000 франків» Yacco", яка призупинила всі свої поставки на початку 1934 року. Завод "Quai de Javel", зрештою, перейшов під контроль братів Мішлен, які усувають Андре Сітроена від правління. "Mobiloil" залишився основним постачальником заводу, на превеликий жаль «Yacco», яка втратила одне зі своїх найбільш перспективних партнерських відносин.